Sunday, November 12, 2017

Is Life Black or White - 2

I går visade jag en av mina etiketter som sytts I enbart en enda färg. Eller kan man kalla svart en färg 😊 Nåväl genom att göra detta så finns det mycket utrymme att ändå tillföra färg. Såsom i dessa små ”kamé liknande” ovala etiketterna.
Yesterday I showed one of my labels sewn in only one color. If you can call black a color 😊 Well by doing this, there is a lot of room to still add color. Such as in these small "Cameo like" oval labels.
Här har jag jobbat med ”mixed media” som är så himla kul. Det är s.k. akvarellpennor som använts. Det som kan vara lite jobbigt med dessa om man bara använder vatten är att det lätt flyter ut. Nu hade jag fördelen av att använda ett naturfärgat tyg och kunde därför ”måla över” med en vit akvarellkrita.
Here I have worked with "mixed media" which is so amazingly fun. It is so-called watercolor pencils used. What can be a bit tough about these if you just use water is that it easily flows out. Now I had the advantage of using a coloured fabric and could therefore "paint over" with a white watercolor chalk.
Här ser ni etiketten naturell. Visst är den lite kamélik?
Here you see the label natural. Isn't it a bit Cameo like?
Sen kan man måla vissa delar såsom mun, ögon, kinder och blomma.
Then you can paint some parts such as mouth, eyes, cheeks and flower.
Jag tvekade länge om jag skulle måla ansiktet vilket jag naturligtvis skulle börjat med, men nåja nu var det som det var.
I hesitated for a long time if I were to paint the face which I would of course start with, but well now it was as it was.
Helt plötsligt så har jag en icke broderad men färgrik etikett.
All of a sudden I have a non embroidered but colourful label.
Dessa etiketter (HÄR SER NI BILDER PÅ DE JAG VISADE IGÅR) kan ju broderas enligt beskrivningen som medföljer kollektionen (se nedan). Eller så ”går man lite utanför ramarna” och använder vadd och tyg som baksida.
These labels (HERE YOU SEE PICTURES OF THE ONES I SHOWED YESTERDAY) can be embroidered according to the description that comes with the collection (see below). Or you “go outside the box” a bit and use batting and fabric as back.

Eller som jag gjorde på en av mina fyrkantiga etiketter ett scrapbooking papper. Eftersom jag inte visste hur det skulle bli att sy i så valde jag att klistra på det. Ett teflonbakpapper är så suveränt till det mesta inom sömnad.
Or as I did on one of my square labels, used a scrapbooking paper. Since I did not know how it would be to sew in so I chose to glue it on.  A Teflon paper is so superb to most things in sewing.
Facts about designs/fabrics etc:

No comments:

Post a Comment