Saturday, November 4, 2017

Key Fob - 1

I går kväll satt jag och försökte och försökte klura ut hur jag skulle få en nyckelring i ett stycke. Jag höll på att försöka mig på att skära ut delar av linjer i Embrilliance Stitch Artist (jag har SA 3). Men rent ut sagt höll jag på bli tokig. Jag fick det inte att fungera så helt plötsligt kom jag på att jag kunde ju använda ”Union” istället sen flöt allt på. Ibland är det så att man kanske inte ser det uppenbara. Senare på kvällen kom jag dessutom på vad jag gjorde för fel i första läget. Så det kan bli. Men det som är bra i det hela är att jag nu kommit på två saker som kommer att underlätta det hela. Trial & Error = Success.
Last night I sat and tried and tried to figure out how I would get a key fob in one piece. I was about to try to cut out sections of lines in Embrilliance Stitch Artist (I have SA 3). But frankly, I kept on going crazy. I couldn’t get it to work but all of a sudden I realized I could use ”Union” instead and then everything just worked as a charm. Sometimes it is so that we may not see the obvious. Later that evening I remembered what I did wrong in the first case. As it can be. But the good thing of it all is that I two ways that will facilitate it all. Trial & Error = Success.
Denna lilla nyckelring ville jag göra till min son och den ska vara enkel och ren i detaljer. Jag har valt att enbart sätta hans initial på denna.
This small key fob is for my son and it should be simple and clean in the details. I have chosen to only put his initial on this.
En annan sak jag inte riktigt visst var hur lång jag skulle göra själva delen man knäpper. Ett enkelt sätt som jag gjorde var att göra en lite längre del.
Another thing I wasn’t really sure how long the part that buttons together would be. A simple way that I did was to make it a little longer.


Sedan skrev jag ut den på papper, mätte och ritade dit en knapp. På bilderna nedan hade jag även med initialen och som ni ser hade jag glömt att avmarkera ”mirror i preferences” efter att ha gjort en del applikationer. Men strunta i det för syftet med detta är enbart att få rätt längd på själva ”hängaren eller skaftet” vad man nu ska kalla det 😊
Then I printed it out on paper, measured and draw a circle resembling a button. In the pictures below, I also had the initial and as you can see, I had forgotten to reset the “mirroring in preferences” after doing some appliqués. But ignore this for the purpose of this is only to get the right length of the actual "hanger or shaft" whatever you should call it 😊






Därefter vek jag ihop och mätte hur lång den skulle vara. Sedan var det enkelt att ändra storleken på själva den delen till det mått jag bestämt.
Then I folded it together and measured how long it would be. Then it was easy to change the size of that part to the dimensions I decided. 
Här ser ni några exempel på där jag provat med olika fonter och ”Name drop” funktionen placerar dem perfekt och i samma storlek. Suveränt! HÄR KAN NI SE HUR DET FUNGERAR. Jag har använt mig av olika BX fonter här i exemplen.
Here you can see some examples of where I tried with different fonts and the "Name drop" feature positioned them perfectly and in the same size. Supreme! HERE YOU CAN SEE HOW IT WORKS. I have used different BX fonts here in the examples.
I mitt nästa inlägg ska jag visa er hur jag gjorde denna nyckelring i Stitch Artist (jag har SA 3) och jag har även utnyttjat funktionen ”Name drop” – den funkade jättebra även med bara en bokstav. På återseende i nästa avsnitt.
In my next post I'll show you how I did this key fob in Stitch Artist (I have SA 3) and I have also taken advantage of the feature "Name drop" – it made wonders even with just one letter. See you in the next blog post.
FACTS ABOUT DESIGNS, FABRICS, SOFTWARE USED AND WHERE TO FIND
Design created in EMBRILLIANCE STITCH ARTIST 3
BX font from Designs by Juju – MY EPIC SELFIE
Fabric is fake leather fabric and thick Wool Felt

No comments:

Post a Comment